Caspar David Friedrich en het Duitse romantische landschap

De tentoonstelling Caspar David Friedrich en het Duitse romantische landschap is op dit moment te bezoeken in Museum Hermitage Amsterdam. Ook in de Kunsthalle in Hamburg werd twee jaar geleden uitgebreid aandacht besteed aan deze schilder (Caspar David Friedrich: Die Erfindung der Romantik). Deze tentoonstelling was een groot succes en wordt nu (vanaf 28 november as.) in Hamburg xe2x80x9cvervolgdxe2x80x9d door Jakob Philipp Hackert: Europas Landschaftsmaler der Goethezeit. Ik zal daar later ook verslag van doen.


Links: Grote cascades in Tivoli,  Jakob Philipp Hackert (1783)  Staatsmuseum Hermitage St. Petersburg
Rechts: Villa van Maecenas in Tivoli, Jakob Philipp Hackert (1783)  Staatsmuseum Hermitage St. Petersburg

Waarom wordt dit allemaal op onze weblog aangekondigd, is misschien uw reactie. Cascade besteedt toch alleen aandacht aan Nederlandse tuinen, parken en landschappen? Helemaal waar, maar het thema landschap wordt door Friedrich eigenlijk heel algemeen ten tonele gevoerd; het gaat om het romantische landschap dat hij oproept met zijn schilderingen en niet om de topografie.

Daarnaast tonen twee schilderijen van Hackert xe2x80x93als traditionele Italianisant en voorloper van Friedrich- ons de overweldigende cascades van Tivoli bij Rome. Na het zien van deze laatste schilderijen is voor mij weer heel begrijpelijk waarom ons Tuinhistorisch Genootschap het woord Cascade in zijn naam heeft opgenomen. Het is een symbool voor de altijd stromende kennis van tuinen, parken en landschappen, die wij aan elkaar willen doorgeven en met elkaar willen delen. Volgens mij dus een bezoek zeker waard. CO.

Uit het persbericht:
Bijzonder zijn naast de schilderijen van Friedrich de nog nooit getoonde en gepubliceerde aquarellen van Carl Fohr, die werden ontdekt tijdens de voorbereiding van deze tentoonstellingxe2x80xa6 Tot circa 1960 vertegenwoordigden Friedrichs schilderijen voor de meeste kunstkenners in Nederland een foute wereld die te maken had met een fataal nationalisme, gevoed door gedachten over Blut und Boden. Sindsdien is er veel veranderd. Al jaren is Friedrich xe2x80x98inxe2x80x99 en voor velen een cultfiguur geworden. Dat heeft onder meer te maken met het feit, dat de natuurbeleving die spreekt uit zijn schilderijen, de laatste decennia door velen wordt gedeeld. Caspar David Friedrich en zijn vriend Philipp Otto Runge hebben onbewust voor een vernieuwing in de beeldende kunst gezorgd. xe2x80xa6De landschappen van de diepgelovige protestant Friedrich zitten vol religieuze symboliek die verwijst naar een goddelijke aanwezigheid in het landschap, maar inspiratie vond in de landschappen van zijn eigen omgeving: o.a. Rügen, Rostock, het ommeland van Dresden en het Reuzengebergte.

2 gedachten over “Caspar David Friedrich en het Duitse romantische landschap

  1. Even bijna helemaal off-topic zoals dat meen ik in digitale kringen heet: ook op die tentoonstelling werk van Gerhard von Kügelgen, en dat is weer de vader van Wilhelm von Kügelgen (1802-1867) wiens Jugenderinnerungen eines alten Mannes in 1870 werden gepubliceerd. En wie de Jugenderinnerungen nooit heeft gelezen, heeft niet geleefd.
    Een punt van kritiek bij het programma van de tentoonstelling dat natuurlijk naar mate van beschikbaarheid van werken is samengesteld: bij mijn weten hangt er niets van de werkelijke navolgers en tijdgenoten van Friedrich: Runge, Blechen, en al die anderen, en dan hebben we het nog eens niet over de Denen. Daarom is de reclame rond de tentoonstelling nogal misleidend.

  2. Hoi Wim, wat er precies hangt, zie: http://www.hermitage.nl/nl/content.htm
    Je hebt dus gelijk. Geen Runge, Blechen e.a., maar dat komt natuurlijk omdat het alleen kunstwerken zijn uit De Hermitage in St. Petersburg. Misschien hebben ze die navolgers niet in hun collectie? Weet ik niet. Ja leuk dat je die link legt met Wilhelm von Kügelgen. Moeten we dus allemaal gaan lezen, anders hebben we niet geleefd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *