Toen Zocher nog een Zochertje was…


Park opzetfiguren.  Bron: SGKJ/AGJMBorms  / picasaweb

Zo’n toevalstreffer als je al zoekend en klikkend over internet struint: Park opzetfiguren. Het idee herken je direct. Velen van ons zijn van een generatie die ze nog uit zijn of haar jeugd kent en misschien prikken kinderen in groep x ze nu nog steeds uit papier.

Behalve de voorstellingen, achtergronden en omschrijving maakt m.n. het jaartal het wel heel interessant. ‘Park’ met vier verwisselbare achtergronden van een villa, een landhuis, een kasteel en een fantasiegezicht op het Kremlin van Moskou, vermoedelijk van een Franse uitgever uit ca. 1780 (aldus de bijgaande beschrijving op picasaweb).

Ja u leest het goed, ca. 1780. Dat zou ruim voor Van Laar zijn en bv midden in de periode van de werken van George Louis Le Rouge, Jardins anglo-chinois ou description des nouveaux jardins à la mode (1776-88) vallen. Zou het jaartal kunnen kloppen? Hebben de Zochers en generatiegenoten al spelend leren vormgeven? Jong geleerd oud gedaan?

Kijk vooral ook even naar de overige platen en opstellingen: toren met torenkamer, poorten, obelisk, bomen en struiken, tempel van Venus, spelende kinderen op schommel, draaimolen of op de wip, koets met paarden, bloempotten, prieeltjes, fonteinen, standbeelden en figuurgroepen enz. Zie picasaweb.  JH


Park opzetfiguren.  Bron: SGKJ/AGJMBorms  / picasaweb

5 gedachten over “Toen Zocher nog een Zochertje was…

  1. Dag Jan, Even geen inhoudelijk commentaar. Gewoon genieten. Het is te mooi voor woorden (ook als het 1870 blijkt te zijn). En nu op zoek naar historische (buiten)decors …
    Karen Veenland

  2. Haha. En nog eens ha. Dat van het ‘Kremlin’ ook op het item op dat Picasa (of zo) weblogding is nogal grappig. Het is natuurlijk Brighton Pavilion. Bovendien lijkt circa 1780 als datering me nogal ‘stief’, zoals de Zuidlimburger zegt. Te oordelen aan de stijl van de koetsjes en de kleding, zou ik zeggen 1830-1850, al lijkt de plaat op deksel (die van het Kreml… nee, Brighton Pavilion dus) wat eerder, Jane Austen tijd, maar ook daar draagt een dame een crinoline als ik me niet vergis. Kan liggen aan het feit dat ze voor de doosdeksel een oudere gravure hebben gejat, eh… gebruikt. Ergens ook nog een dame met een paisley-shawl. Sinds ik afgelopen jaar en route naar de Highlands (en sloten aan whisky) door Paisley kwam, is dat weer actueel. Overigens lijkt Paisley sterk op Heerlen, dat weer lijkt op Halle, DDR, ca. 1970. zo is alles met alles verbonden.
    Hoe dan ook, een phantastisch object (de doos met tuintje, niet de shawl), en wanneer gaat Cascade een reproductie-doos uitgeven? Overigens heb je in Museum Simon van Gijn in Dordrecht een negentiende eeuwse tinnen set met tuintje op soortgelijke manier. Heb er over geschreven in de catalogus Topkapi & Turkomanie, 1989, in stukje over Turkse motieven in oud kinderspeelgoed; of was het toch het stuk over Turxe tenten (boek niet hier op dit moment)? Dit omdat een heel aardige Moorse kiosk tot dat Dordtse setje behoorde.
    Wim Meulenkamp.

  3. Goeie Wim. Kan me je lachen wel voorstellen. Maarre 1 gevonden, nog 3 huizen te gaan zou ik zeggen… Enne om een ieder een beeld van Royal Pavilion te Brighton te bieden heb ik de onderstaande afbeeldingen toegevoegd. Voor recente plaatjes kun natuurlijk ook gewoon via Google Images kijken.

  4. Mag ik eens een gooi doen naar de resterende drie huizen? Gewoon even wat plaatjes van de bekende grote landhuizen bekeken en wat zien we dan? Op de site van Picasaweb staat op foto 6 Blenheim Palace en op foto 7 Castle Howard. Niet al te best afgebeeld, dus het zullen wel gejatte – of beter gezegd: gekopieerde plaatjes zijn naar eerdere voorbeelden. Het zijn dus Engelse landhuizen en daarom vraag ik me af waarom men deze set eerder voor Frans aangezien heeft… Zou misschien het vierde huis Frans zijn?

    En nu nog iemand die gaat uitzoeken uit welk modellenboek of topografisch album de tuingebouwen en figuurtjes zijn geknipt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *