Kloostertuin geschilderd door Philip Sadée (1903)


Kloostertuin, Philip Sadée (1903).  Bron: Kunsthandel Pieter Overduin, Giessenburg

De schilderijen van de Leeuwenhorstabdij te Noordwijkerhout en de St. Adelbertabdij te Egmond die op de weblogs van 20 en 23 februari 2007 zijn geplaatst, hebben bij Joost Gieskes de ogen voor kloostertuinen geopend. Hij reikte mij na de restauratiebeurs een reproductie van een schilderij aan, waarop een kloostertuin was geschilderd, in 1903 vervaardigd door de Haagse schilder Philip L.J.F. Sadée (1837-1904).

Sadée is in zijn tijd een bekend schilder geweest, behorende tot de Haagse School. Op het schilderij zijn zusters te zien die recreëren in een kloostertuin, met op de achtergrond een kloostergebouw. Een dikke boom (kastanje?) geeft de dames schaduw; een duiventil staat in de tuin; duiven vliegen rond en worden gevoederd door de zusters. De tuinbanken dateren heel duidelijk uit de tijd (planken op xe2x80x9cboomtakkenxe2x80x9d); heel bijzonder is dat ze zijn voorzien van voetenplanken, alsof het koorbanken zijn. Eigenlijk zijn er geen typische kenmerken van een kloostertuin te onderscheiden.

De vraag is natuurlijk welke kloostertuin zou dit kunnen zijn? Sadée schilderde voornamelijk het land- en vissersleven en stadgezichten. Ook het feit dat hij leraar is geweest aan de Haagse Tekenacademie gaf geen aanknopingspunten. Ik moest wel meteen denken aan het St Odapark in Venray, omdat ik daar eens was geweest voor het beschrijven van het park voor de Gids voor de tuin- en landschapsarchitectuur, deel Zuid. Hier hadden zusters Ursulinen in 1899 een park aangelegd voor leerlingen van een pensionaatsschool, zodat zij ook buiten konden recreëren, in een beschermde omgeving en onder het toeziend oog van de zusters. Deze orde wijdt zich aan het opvoeden en onderwijzen van meisjes en stichtte scholen in o.m. België, Duitsland en Nederland, sinds 1645.

Ik stak mijn licht op bij Wim Meulenkamp, onze folly-specialist, maar ook werkzaam bij de Stichting Kerkelijk Kunstbezit Nederland (SKKN) en ik had geluk. Hij kende niet dit schilderij, maar wel een dat er heel veel op lijkt en dezelfde tuin afbeeldt. We hebben hier te maken met de tuin van het Stella Maris Klooster in Maastricht, tot voor kort bewoond door de Zusters Ursulinen van de Romeinse Unie, gevestigd in het Statenkwartier in Maastricht. Heel bijzonder is dat de afgebeelde tuinbanken zich nog in de tuin bevinden.

Zie verder Kerkgebouwen in Limburg; ga dan naar de M van Maastricht en vervolgens naar Klooster en Kapel van de Zusters Ursulinen. U vindt dan een redengevende monumentenbeschrijving en fotoxe2x80x99s van de kapel en het kloostergebouw. Het schilderij heeft hierin waarschijnlijk een plaats gehad.

In 2006 hebben de zusters hun klooster verlaten. Op een andere website vond ik de begraafplaats van de zusters; klik vervolgens op de eerste foto.

Met dank aan Kunsthandel Pieter Overduin te Giessenburg. CO.

10 gedachten over “Kloostertuin geschilderd door Philip Sadée (1903)

  1. Dat schilderij hangt sinds de zomer van dit jaar bij mij. Het is een prachtig verstild, sereen en inspirerend werk. Ik ben er zeer gelukkig mee en zit er iedere dag een (klein) poosje voor. Het helpt mij te leven.
    Het doet mij veel genoegen nu te weten waar het is geschilderd. Een bezoekje aan dat klooster staat onwrikbaar op mijn programma.

  2. Wat ontzettend leuk dat u als koper van het schilderij u heeft gemeld en dat als iemand nog eens wat meer wil weten, wij weten waar we terecht kunnen. Hartelijk dank voor deze melding. CO

  3. beste Maurice Smulders en Carla Oldenburger. Ik heb een zelfde schilder in bezit, afkomstig uit het klooster van de kloostertuin. Ik heb in Maastricht toegang gezocht tot de tuin, maar vond hem niet. De boom schijnt er nog steeds te staan. .

  4. Het verhaal wordt steeds spannender. U bent vast de bed-over-achter-achter-kleinzoon. Wat leuk! Is het schilderij precies het zelfde of zijn er kleine verschillen toch aan te wijzen? Ik vraag dit omdat ik van de Heer Wim Meulenkamp van de stichting SKKN (Stichting Kerkelijk Kunstbezit nederland) ook al een keer had gehoord dat hij een zo goed als zelfde schilderij had gezien (op foto, naar ik aanneem). Het gaat dus om een exacte copie of om een kopie met enkele kleine variaties. Weet u als familielid misschien nog meer bijzonderheden? CO>

  5. Op dit moment is er in Maastricht een expositie met de naam: Kunstenaars komen naar Limburg, en wel in het museum Spaans Gouvernement. Daar hangen o.a. ook werken van Philippe Sadée.
    Hierboven wordt er melding gemaakt van 2 schilderijen in de kloostertuin van de Zusters Ursulinen in de Grote Gracht te Maastricht, die nagenoeg identiek zouden zijn.
    Het betreft echter 2 verschillende schilderijen.
    Veilinghuis Dickhaut te Maastricht heeft het andere schilderij geveild.
    Meer informatie over dat schilderij in dezelfde kloostertuin vinden jullie op deze webpagina:

    http://www.veilingmaastricht.nl/veilingen/lot_info.asp?lang=nl&id=26510

    Informatie over museum Spaans Gouvernement:

    http://www.museumspaansgouvernement.nl/

  6. Het werk als boven getoond én het werk waaraan via een webadres wordt gerefereerd in de reactie van 27 april, kan nog worden aangevuld met een derde werk van Sadée, vervaardigd in die zelfde kloostertuin, aanwezig in de collecties van het Limburgs Museum te Venlo. Dat werk staat ook afgebeeld in Limburgia Exotica, de publicatie die is verschenen bij gelegenheid van de gelijknamige expositie, georganiseerd door het Limburgs Museum en later ten dele te zien geweest in Museum Spaans Gouvernement in Maastricht

  7. Wij zijn ook al enkele jaren in het bezit van een prachtige Philip Sadée, met de titel ‘Ter Doop’. We worden er mee wakker, hij hangt tegenover ons bed. Bij aankoop vond ik het een intrigerend tafereel met veel licht en donker afwisselingen en mooie detaillering. Ook bijzonder mede omdat de Sadée, naar mijn weten, niet veel interieur taferelen heeft geschilderd. Jammer dat ik de tentoonstelling in Maastricht gemist heb. Komt er nog een herkansing om meer werken van Sadée te bewonderen?

  8. Ook wij zijn in het bezit van een werk van Sadée uit dezelfde kloostertuin.
    Wij denken dat het een voorstudie is van het getoonde schilderij.
    De zusters zijn daar namelijk slechts als schimmen aangegeven.
    Het schilderij is niet gesigneerd, maar wij weten zeker dat het een origineel is, omdat we het via een direkt familielid van de schilder verkregen hebben.
    Wij blijven geinteresseerd in werk van deze, naamgenoot, schilder.
    E. Sadée

  9. Mijn grootmoeder, Eugenie Sadée, van vaders kant is in haar jonge jaren geschilderd door haar oom Philipe Sadée op het bankje in de kloostertuin in Maastricht. Met non (kastanje)boom en duiventil. Dit schilderij is familiebezit.
    Het is op practisch dezelfde plaats geschilderd als het hierboven getoonde.

    Op de webside http://artsalesindex.artinfo.com/asi/lots/533755 is ook nog een stuk te zien (on a park bench) wat Philipe Sadee hier geschiderd heeft.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *