Van draadraam naar Bijhouwer


Uit La Perspective pratique … (1642), Jean Dubreuil.

Een tijd terug kwam het draadraam (grille de design of grille de perspective) al een keer naar voren (hier, hier en hier). Nu zie ik een afbeelding in een Frans werkje: La Perspective pratique … van Jean Dubreuil uit 1642 (hier) en latere edities. En daar staat ook onderstaande afbeelding in. Bijhouwer schoot door m’n hoofd, en da’s 3 eeuwen later. Na bladeren door zijn Perspectief-constructie zonder verteekening voor tuinontwerpers (1938), Waarnemen en ontwerpen in tuin en landschap (1954) en Nederlandsche tuinen en buitenplaatsen (1942) dan snap ik de gedachte wel, maar die tekeningetjes van Bijhouwer zijn veel ‘rijker’ en blijven zo aansprekend.
Jan Holwerda


Uit La Perspective pratique … (1642), Jean Dubreuil.

3 gedachten over “Van draadraam naar Bijhouwer

  1. Ik vraag me vooral af waar die cirkel op een stokje voor dient die voor het draadraam is geplaatst. In het eerste artikel over draadramen staat dat ding er ook steeds bij, is het zelfs verstelbaar. Moest je door een gat in die cirkel kijken? Dan zitten de tekenaars in bovenstaande afbeeldingen wel erg ver weg.

    • mmm, om eens over na te denken. Als ik met duim en wijsvinger een rondje maak en in de verte kijk en langzaam m’n arm strek zie ik uiteindelijk (en dat is al snel) nog heel weinig door het rondje. Dus zo zal het niet bedoeld zijn. Daarnaast heb je het hele draadraam zelf nog. Mogelijk moest het gaatje het middelpunt van de compositie ‘vastleggen’. Door draaien en verzitten komt je anders te zitten t.o.v. het landschap / de tuin waar je naar keek en schilderde / tekende of met een draadraam eigenlijk ‘kopieerde’. En dat wil je niet, dus terug naar de positie waar het eerdere punt in het landschap / de tuin weer binnen het gaatje komt te vallen. Eens zien of er instructies of begeleidende tekst bij zo’n draadraam te vinden is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *